8. Verduurzaming en klimaat

20 september 2024

Het kabinet wil de beoogde klimaatambities voor 2030 en 2050 behalen, de innovatie in Nederland stimuleren en Nederland nog meer verduurzamen. Om dit te bereiken, is een aantal voorstellen gepresenteerd in het Belastingplan 2025. Hieronder staan de belangrijkste voorstellen voor u als ondernemer op een rij.

 

8.1     Verklaring voor MIA en VAMIL


Er komt een wijziging in het verwerkingsproces bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voor de Energie-investeringsaftrek (EIA), de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu bedrijfsmiddelen (Vamil).

 

Op dit moment geeft de RVO na aanmelding van een investering een advies aan de Belastingdienst als een bedrijfsmiddel wordt aangemeld voor een subsidie. Bij het opleggen van de belastingaanslag bepaalt de inspecteur vervolgens of de aftrekmogelijkheid wordt geaccepteerd. Dit proces wordt vereenvoudigd. De RVO geeft na een technische beoordeling direct een verklaring af als sprake is van een milieu-investering die in aanmerking komt voor de MIA/Vamil. Voorheen werden deze verklaringen alleen afgegeven voor de EIA.

 

Deze vereenvoudiging zorgt ervoor dat de bezwaar- en beroepsprocedure voortaan bij de RVO plaatsvindt.

 

8.2     Tijdelijke verlenging energiefonds


Voor huishoudens die hun energierekening niet kunnen betalen, wordt geld beschikbaar gesteld uit het energiefonds. In dit energiefonds wordt voor zowel 2025 als 2026 60 miljoen euro per jaar beschikbaar gesteld om huishoudens te ondersteunen.
 

8.3     Beëindiging salderingsregeling


Vanaf 2027 kunnen kleinverbruikers de ingevoerde elektriciteit (teruglevering), als elektriciteit opgewekt met zonnepanelen of uit andere hernieuwbare bronnen, niet meer salderen met de afgenomen elektriciteit. Ze ontvangen een redelijke vergoeding voor alle ingevoerde elektriciteit en betalen het volledige leveringstarief voor de afgenomen elektriciteit, inclusief energiebelasting en btw. De ACM ziet toe op de redelijkheid van deze vergoedingen.

 

8.4     Wijziging energiebelasting


De energiebelasting op aardgas tot een verbruik van 170.000 m3 wordt verlaagd met 2,8 cent per m3 in 2025, oplopend naar 4,8 cent per m3 in 2030. Zowel huishoudens als bedrijven profiteren van deze aanpassing in de tarieven.

 

8.5     Nieuw tarief voor waterstof


Energiebelasting is belasting die betaald moet worden voor het gebruik van gas en elektriciteit. De betalingen worden via de energieleverancier afgedragen aan de Belastingdienst. Op dit moment is er geen fiscale stimulans om waterstof te gebruiken, omdat het energetisch verbruik van waterstof en aardgas volgens hetzelfde tarief belast worden.
 
Om het waterstofgebruik te stimuleren, wordt per 1 januari 2026 het energetisch verbruik van waterstof belast met een lager tarief dan het tarief dat geldt voor energetisch verbruik van aardgas.
 

8.6     CO2-heffing glastuinbouw


Er wordt een nieuw vastgesteld tarief opgenomen in de Wet belastingen op milieugrondslag (Wbm). Het bindingscriterium wordt vervangen door de eis dat ten minste 75% van de met aardgas opgewekte warmte direct of indirect naar één of meer glastuinbouwbedrijven wordt getransporteerd. Daarnaast wordt de aangiftetermijn voor de CO2-heffing glastuinbouw vastgesteld op minimaal drie maanden na het einde van het tijdvak waarover aangifte wordt gedaan.

 

8.7     Verlaging budget energie-investeringsaftrek (EIA)


Het budget van de energie-investeringsaftrek wordt verlaagd om de langzamere infasering van de CO2-heffing glastuinbouw te compenseren.

 

8.8     Afschaffing vrijstelling duaal verbruik in kolenbelasting


De vrijstellingen in de kolenbelasting voor duaal gebruik van kolen en non-energetisch gebruik van kolen, worden per 2027 afgeschaft. Daarmee wil het kabinet het kolengebruik in Nederland uitfaseren en tegelijk een budgettaire opbrengst genereren.

26 november 2024
Onder het huidige box 3-systeem zijn er drie inkomenscategorieën met elk hun eigen fictieve rendement: § Bank- en spaartegoeden: 1,03% (voorlopig) § Overige bezittingen: 6,04% § Schulden: -2,47% (voorlopig) De samenstelling van het vermogen – en daarmee de box 3-heffing – wordt eens per jaar, op 1 januari, vastgesteld. Door de verschillende rendementen op de verschillende categorieën is het aanlokkelijk om op de peildatum de samenstelling van het vermogen tijdelijk te wijzigen. Dat wordt peildatumarbitrage genoemd. Om dat tegen te gaan, is er antimisbruikwetgeving. Die ziet op twee verschillende situaties: - Overige bezittingen worden vóór 1 januari omgezet in banktegoeden en na 1 januari weer ingewisseld voor overige bezittingen (hoeft niet exact dezelfde soort bezitting te zijn); - Vóór 1 januari wordt een schuld aangegaan, het geld wordt op een bankrekening gezet en na 1 januari wordt de lening daarmee weer afgelost. Als tussen het heen en weer wisselen minder dan drie maanden verstrijkt, wordt de transactie die heeft plaatsgevonden vóór 1 januari geacht niet te hebben plaatsgevonden. Dit geldt niet als er een zakelijke reden kan worden aangetoond. Wees daarom bedacht op deze maatregel, want soms kan het onbedoeld plaatsvinden en vervelende consequenties hebben.
26 november 2024
Controleer uw voorlopige aanslag 2024. Is de aanslag te laag, vraag dan zo snel mogelijk een nieuwe voorlopige aanslag aan. Als u ervoor zorgt dat u uw voorlopige aanslag nog in 2024 betaalt, leidt dat tot een lager vermogen per 1 januari 2025 en bespaart u mogelijk belasting. In box 3 levert dit vooral een voordeel op als de onttrokken financiële middelen bestonden uit beleggingen. Ook rekent de Belastingdienst vanaf 1 juli 2025 een rente van 7,5% over uw aanslag 2024. Dit is hoog, zeker in vergelijking met de rente op een spaarrekening. Voorkom deze hoge belastingrente dus en controleer of uw voorlopige aanslag 2024 juist is. De belastingrente daalt per 2025 waarschijnlijk naar 6,5%. Tip! Vraag ook een nieuwe, lagere voorlopige aanslag aan als uw voorlopige aanslag te hoog is. In tegenstelling tot vroeger kunt u niet ‘sparen’ bij de Belastingdienst. De Belastingdienst vergoedt namelijk over het algemeen geen rente meer over een te hoge aanslag. Als u de aanslag meer dan acht weken vóór het einde van het jaar aanvraagt en de Belastingdienst slaagt er niet in de aanslag tijdig op te leggen zodat u nog dit jaar kunt betalen, mag u op 1 januari toch rekening houden met deze belastingschuld. 
26 november 2024
Lagere inkomens hebben vaak recht op een of meer toeslagen. We kennen de zorgtoeslag, de huurtoeslag, de kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget. Voor alle toeslagen, behalve de kinderopvangtoeslag, geldt een zogenaamde vermogenstoets. Dit betekent dat u geen recht heeft op de toeslag als uw vermogen te groot is. De toetsingsdatum is 1 januari. Voor de zorgtoeslag en het kindgebonden budget geldt voor 2024 een toetsingsvermogen van maximaal € 140.213. Heeft u een partner, dan geldt een maximum van € 177.301. Voor de huurtoeslag geldt een maximumvermogen van € 36.952 (respectievelijk € 73.904 als u een partner heeft). Voor de huurtoeslag mag ook een medebewoner niet méér dan € 36.952 aan vermogen hebben. De genoemde maxima zullen voor het jaar 2025 iets hoger liggen. Tip: Heeft u een vermogen rond de genoemde maxima én recht op een of meer toeslagen, dan kan het raadzaam zijn uw vermogen te verminderen door bijvoorbeeld een deel van uw hypotheek af te lossen of een geplande, grotere aankoop naar voren te halen. Ook kan het voor ondernemers raadzaam zijn om binnen de fiscale mogelijkheden minder vermogen uit het bedrijf naar privé over te brengen, of juist privévermogen naar uw bedrijf over te brengen. Ook een spaar-bv zorgt ervoor dat vermogen niet meetelt voor de vermogenstoets voor de toeslagen en de vermogenstoets voor de eigen bijdrage bij het verblijf in een verzorgingsinstelling. Overleg met uw adviseur of het rendabel is hiervoor een spaar-bv op te richten.
Meer posts
Share by: