10. Bijlagen Special Lonen 2024

9 februari 2024

Tabel 1                     Schijventarief loonbelasting/premie volksverzekeringen

 

  Schijf       Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf  Loonbelasting/premie volksverzekeringen

                                                                                                                        Jonger dan AOW-leeftijd

   1                € 036,97%

   2

 € 75.518

 49,50%

   


  Schijf

 Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf

 Loonbelasting/premie volksverzekeringen

   AOW-leeftijd en ouder,

geboren in 1945 of eerder

   1

 € 0

 19,07%

   2a

 € 40.021

 36,97%

   3

 € 75.518

 49,50%

   


  Schijf

 Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf

 Loonbelasting/premie volksverzekeringen

   AOW-leeftijd en ouder,

geboren in 1946 of later

   1

 € 0

 19,07%

   2b

 € 38.098

 36,97%

   3

 € 75.518

 49,50%

   

 


  Schijf

 Premiesoort

 Jonger dan de AOW-leeftijd

 AOW-leeftijd en ouder

   1

 Premie AOW

 17,90%

 -

   Premie Anw

 0,10%

 0,10%

   Premie Wlz

 9,65%

 9,65%

 

   Loonbelasting

 9,32%

 9,32%

   Totaal schijf 1

 36,97%

 19,07%

   2a en 2b

 Loonbelasting

 36,97%

 36,97%

   3

 Loonbelasting

 49,50%

 49,50%

  Het tarief van de schijven is als volgt samengesteld:

 

 

 

 

 


 

Tabel 2a                   Heffingskortingen voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen

  Heffingskorting

 Jonger dan de AOW-leeftijd

 Bijzonderheid

   Bedrag

 Percentage

   Algemene heffingskorting

  

€ 3.362

  

  

voor loon tot en met              € 24.812

   Afbouw algemene heffingskorting

 

Maximale afbouw

 

  

 

 

€ 3.362

  

6,630%

 voor loon van meer dan        € 24.812

maar niet meer dan               € 75.518

 

bereikt bij                               € 75.518

   

Arbeidskorting

 

1e opbouwpercentage

1e opbouw maximaal

 

 

2e opbouwpercentage

2e opbouw maximaal

 

 

3e opbouwpercentage

3e opbouw maximaal

 

Totale arbeidskorting

Maximaal

  

 

 

-

€ 968

 

 

-

€ 4.190

 

 

-

€ 374

 

 

€ 5.532

  

 

 

8,425%

-

 

 

31,433%

-

 

 

2,471%

-

 

 

-

  

 

voor loon uit tegenwoordige

dienstbetrekking tot en met    € 11.490

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 11.490

tot en met                               € 24.820

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking vanaf           € 24.820

 

 

bereikt bij                             € 39.957

   Afbouw arbeidskorting

 

 

Maximale afbouw

  

 

 

€ 5.532

 6,51%

 voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 39.957

 

bereikt bij                                € 124.934

   Jonggehandicapten-korting

 € 898

 -

 -

   


 

Tabel 2b                  Heffingskortingen voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen


  Heffingskorting

 AOW-leeftijd en ouder

 Bijzonderheid

   Bedrag

 Percentage

   Algemene heffingskorting

  

€ 1.735

  

  

voor loon tot en met               € 24.812

   Afbouw algemene heffingskorting

 

Maximale afbouw

 

  

 

 

€ 1.735

  

3,420%

 

 voor loon van meer dan          € 24.812

maar niet meer dan                € 75.518

 

bereikt bij                                € 75.518

   

Arbeidskorting

 

1e opbouwpercentage

1e opbouw maximaal

 

 

2e opbouwpercentage

2e opbouw maximaal

 

 

3e opbouwpercentage

3e opbouw maximaal

 

Totale arbeidskorting

Maximaal

  

 

 

-

€ 501

 

 

-

€ 2.161

 

 

-

€ 192

 

 

€ 2.854

  

 

 

4,346%

-

 

 

16,214%

-

 

 

1,275%

-

 

 

-

  

 

voor loon uit tegenwoordige

dienstbetrekking tot en met    € 11.490

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 11.490

tot en met                               € 24.820

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking vanaf           € 24.820

 

 

bereikt bij                             € 39.957

   Afbouw arbeidskorting

 

 

Maximale afbouw

  

 

 

€ 2.854

 3,358%

 voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van             € 39.957

 

bereikt bij €                           € 124.934

   Jonggehandicapten-korting

 € 424

 -

 -

   Ouderenkorting

 € 2.010

 -

 voor loon tot en met             € 44.770

   Afbouw ouderenkorting

 

Maximale afbouw

 -

 

€ 2.010

 15,00%

 

-

 voor loon vanaf                    € 44.770

 

bereikt bij                              € 58.170

   Alleenstaande- ouderenkorting

 € 524

 -

 -

   


 


Tabel 3                     Minimumloon per 1 januari 2024 (aanpassing per 1 januari en 1 juli)

  Leeftijd

 Percentage

 Per uur

   21 jaar en ouder

 100,00%

 € 13,27

   20 jaar

 80,00%

 € 10,62

   19 jaar

 60,00%

 € 7,96

   18 jaar

 50,00%

 € 6,64

   17 jaar

 39,50%

 € 5,24

   16 jaar

 34,50%

 € 4,58

   15 jaar

 30,00%

 € 3,98

   

 

 

Tabel 4                     Minimumloon bbl’er per 1 januari 2024 (aanpassing per 1 januari en 1 juli)

  Leeftijd

 Percentage

 Per uur

   21 jaar bbl

 100%

 € 13,27

   20 jaar bbl

 61,50%

 € 8,16

   19 jaar bbl

 52,50%

 € 6,97

   18 jaar bbl

 45,50%

 € 6,04

   17 jaar bbl

 39,50%

 € 5,24

   16 jaar bbl

 34,50%

 € 4,58

   15 jaar bbl

 30,00%

 € 3,98

   


 

Tabel 5                     Premies werknemersverzekeringen


  Soort premie

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Premie AWf laag

  2,64%

  2,64%

   Premie AWf hoog

  7,64%

  7,64%

    Gedifferentieerde premie Whk

 Zie mededeling of beschikking

 Zie mededeling of beschikking

   Gedifferentieerde premie Aof laag

  5,82%

  6,18%

   Gedifferentieerde premie Aof hoog

  7,11%

  7,54%

   Opslag Wko

  0,50%

  0,50%

   Ufo premie

  0,68%

  0,68%

   Grootte van de werkgever: afhankelijk van uw premieloonsom in 2022

  

   Gemiddeld premieloon werknemer

 € 36.200

 € 37.700

   Kleine werkgever: tot 25x gemiddeld premieloon                                                                                 ≤

 € 905.000

 € 942.500

   Middelgrote werkgever: tot 100x gemiddeld premieloon                                                                                 ≤

 € 3.620.000

 € 3.770.000

   Grote werkgever: 100x gemiddeld premieloon of hoger                                                                                 >

 € 3.620.000

 € 3.770.000

   

 

 

Tabel 6                     Loontijdvakbedragen maximumpremieloon en maximumbijdrageloon

 


  Jaar

 Dag

 Week

 4 Weken

 Maand

 Kwartaal

 Jaar

   2023

 € 257,52

 € 1.287,61

 € 5.150,46

 € 5.579,66

 € 16.739,00

 € 66.956,00

   2024

 € 275,49

 € 1.377,46

 € 5.509,84

 € 5.969,00

 € 17.90700

 € 71.628,00

   

 

Tabel 7                     Percentages Zorgverzekeringswet

 

  Zorgverzekeringswet

 2023

 2024

   Werkgeversheffing Zvw

 6,68%

 6,57%

   Inhouding van bijdrage Zvw

 5,43%

 5,32%

   Zeevarenden (waaronder ook deelvissers)

 0,00%

 0,00%

   Maximumbijdrageloon voor Zorgverzekeringswet

 € 66.956

 € 71.628

   


 

Tabel 8                     Afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk

 

   

 Schijfbedrag S&O-loon

 Percentage

   De afdrachtvermindering bedraagt in de 1e schijf

 tot en met € 350.000

 32%

   Voor starters bedraagt de (verhoogde) afdrachtvermindering in de 1e schijf

 tot en met € 350.000

 40%

   De afdrachtvermindering over het meerdere bedraagt in de 2e schijf

 meer dan € 350.000

 16%

   

 

Tabel 9                     RVU-drempelvrijstelling


   

 Jaar

 Bedrag

   RVU­drempelvrijstelling, maandbedrag, max. 36 maanden

 2021

 € 1.847

   In 2024 rekent u voor uitkeringstijdvakken voor ná 2024

ook met het bedrag van 2024. In de volgende jaren herrekent u het drempelvrijstellingsbedrag voor die jaren nadat het bedrag geïndexeerd is.

 2022

 € 1.847

   2023

 € 2.037

   2024

 € 2.182

   2025

 € 2.182

   

 

 

Tabel 10                   Vrijwilligersregeling

 


  Vrijwilligersregeling (geen loon)

 2023

 2024

   Normbedrag per jaar

 € 1.900

 € 2.100

   Normbedrag per maand

 € 190

 € 210

   Normbedrag per uur voor 21 jaar en ouder

 € 5

 € 5,50

   Normbedrag per uur bij jonger dan 21 jaar

 € 2,75

 € 3,25

 
 

 

Tabel 11                   Bijtelling ter beschikking gestelde auto

  Jaar

 Kortingspercentage

 Bijtelling na verrekening korting

 CAP

   2024

 6%

 16%

 € 30.000

   2025

 5%

 17%

 € 30.000

   2026

 0%

 22%

 n.v.t.

   

 

 

Tabel 12                   Normbedragen en percentages werkkostenregeling

  Onderwerp

  

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Vrije vergoeding per kilometer

 Gerichte vrijstelling

 € 0,21

 € 0,23

   Vrije vergoeding thuiswerken

 Gerichte vrijstelling

 € 2,15

 € 2,35

   Verhuiskostenvergoeding

 Gerichte vrijstelling

 € 7.750

 € 7.750

   Producten eigen bedrijf

 Gerichte vrijstelling

 € 500 / 20%

 € 500 / 20%

   Waarde van maaltijden

 Bijtelling per maaltijd

 € 3,55

 € 3,90

   Waarde van huisvesting/inwoning

 Bijtelling per dag

 € 6,10

 € 6,70

   Vrije ruimte: percentage van het totale loon loonbelasting/volksverzekeringen

§ tot en met een jaarloon van € 400.000

§ over het meerdere

  

 

3,00%

1,18%

  

 

1,92%

1,18%

   Bijtelling ziektekostenregeling

Maximale waarde voor vrije verstrekking

  

€ 27

  

€ 27

   Artiestenregeling: consumpties tijdens werktijd, onbelaste vergoeding per dag

  

 € 0,55

   


 

Tabel 13                   Lage inkomensvoordeel (LIV)


   

 Minimum

 Maximum

   Uurloongrens (gemiddeld uurloon)

 € 14,33

 € 14,91

   Aantal uren per jaar

 1.248

  

   Tegemoetkoming LIV

 € 0,49 per uur

 € 960,00 per jaar

   

 

 

Tabel 14                   Inkomensgrenzen 30%-regeling


  Inkomensgrens loonheffing voor 30%-regeling

 2023

 2024

   Loon werknemer met specifieke deskundigheid

 € 41.954

 € 46.107

   Loon werknemer met specifieke deskundigheid die nog geen 30 jaar is

 € 31.891

 € 35.048

   Aftopping salaris op WNT-norm

 -

 € 233.000

   

 

 

Tabel 15                   Transitievergoeding


  Jaar

 Bedrag

   2023

 € 89.000

   2024

 € 94.000

   

 

 

Tabel 16                   Overige normbedragen en percentages

 


  Normbedrag voor

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Minimumbedrag gebruikelijk loon voor aandeelhouders met aanmerkelijk belang

 € 51.000

 € 56.000

   Pseudo-eindheffingen bij vertrekvergoedingen hoger dan

 € 576.000

 € 672.000

   Machtiging lager percentage tabel bijzondere beloningen als afwijking met te betalen inkomstenbelasting minimaal bedraagt

 € 227 / 10%

 € 227/ 10 %

   

 

 

 

25 februari 2025
1. Voorlopige forfaits banktegoeden en schulden box 3 2025 bekend Bij het berekenen van uw box 3 de voorlopige aanslag IB 2025 rekent de Belastingdienst met een voorlopig vastgesteld forfaitair rendement van 1,44% voor banktegoeden en 2,62% voor schulden. Het definitieve forfaitaire rendement voor banktegoeden en schulden wordt pas begin 2026 bekendgemaakt. Voor alle overige bezittingen in box 3 is het forfaitaire rendement voor 2025 wel al definitief vastgesteld. Dit bedraagt in 2025 5,88%. Door verschillende uitspraken van de Hoge Raad in 2024 moet de Belastingdienst uw box 3-heffing vaststellen op basis van uw werkelijke rendement als dit lager is dan de box 3-heffing berekend op grond van de forfaitaire rendementspercentages. Bij het berekenen van de voorlopige aanslag houdt de Belastingdienst echter geen rekening met uw werkelijke rendement in 2025. Het werkelijke rendement kan namelijk pas na afloop van 2025 berekend worden. 2. Online aanvragen Verklaring betalingsgedrag Een inlener of doorlener aan wie u personeel uitleent of de aannemer door wie u als onderaannemer wordt ingeschakeld, kan u vragen om een Verklaring betalingsgedrag te overleggen. Met zo’n verklaring kunt u aantonen dat u aan uw aangifte- en betalingsverplichtingen voor de loonheffingen en/of btw voldoet. Dit is voor de inlener, doorlener of aannemer van belang, omdat deze aansprakelijk gesteld kan worden als u niet aan deze verplichtingen voldoet. Het aanvragen van een verklaring betalingsgedrag kan nu ook online met DigiD. De Belastingdienst streeft ernaar om binnen één week op uw onlineaanvraag te beslissen. In de loop van 2025 wordt ook het online aanvragen met eHerkenning mogelijk. 3. Vóór 1 maart 2025 aangifte schenkbelasting van schenking 2024 Ontving u in 2024 een of meer schenkingen van uw ouder(s) met een totale waarde hoger dan € 6.633, dan moet u een aangifte schenkbelasting indienen. Datzelfde geldt als u in 2024 een of meer schenkingen van dezelfde schenker (niet uw ouders) ontving met een totale waarde hoger dan € 2.658. Ook als u in 2024 een beroep kon doen op de eenmalig verhoogde vrijstelling voor een schenking van een ouder aan een kind (in 2024 € 31.813 voor vrije besteding en € 66.268 voor besteding aan een dure studie), moet u een aangifte schenkbelasting indienen. De aangifte schenkbelasting 2024 moet vóór 1 maart 2025 door de Belastingdienst ontvangen zijn. U doet de aangifte digitaal op mijn.belastingdienst.nl (hiervoor heeft u DigiD nodig) of op papier . 4. Binnenkort afrekening WKR 2024 De vrije ruimte in de WKR bedroeg in 2024 1,92% van uw totale loonsom tot en met € 400.000 en 1,18% daarboven. Wees u in 2024 totaal meer vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen aan dan uw vrije ruimte, dan betaalt u over dit meerdere 80% eindheffing. Deze eindheffing geeft u uiterlijk aan in uw tweede aangifte loonheffingen van 2025. Als u per maand aangifte doet, is de deadline hiervoor 31 maart 2025. Doet u per 4 weken aangifte, dan is de deadline 23 maart 2025. Heeft u uw WKR over 2024 al op orde? Houd er rekening mee dat niet alle WKR-kosten uit de salarisadministratie volgen. Een deel van deze kosten moet u waarschijnlijk halen uit uw financiële administratie. Beoordeel nu al de hoogte van de aangewezen kosten in de vrije ruimte in 2024, zodat de afrekening in de tweede aangifte loonheffingen 2025 straks soepel kan verlopen. Heeft u daarbij hulp nodig, dan helpen wij u uiteraard graag. 5. Loonheffing bij feest op de zaak of elders? Een feest voor uw werknemers kan loon zijn waarover uw personeel dan loonbelasting betaalt. Een en ander hangt af van de plek van het feest en welke keuzes u maakt. Een feest op de zaak vormt bijvoorbeeld geen loon voor uw personeel. Alleen voor een maaltijd op het feest moet u in 2025 € 3,95 per maaltijd tot het loon van de werknemer rekenen. Komt de werknemer met zijn partner, dan telt u 2 x € 3,95 tot het loon van de werknemer. Een feest elders is wel loon voor uw personeel. Het loon bestaat dan uit alle werkelijke kosten van het feest, ook de kosten van een ingehuurde band en de werkelijke kosten van de maaltijd (die u dan niet kunt ‘afkopen’ voor € 3,95 per maaltijd). U kunt echter ook zelf de loonheffing voor uw rekening nemen. De maaltijd (bij het feest op de zaak) en de werkelijke kosten (bij het feest elders) wijst u dan aan in de vrije ruimte van de WKR. Alleen bij overschrijding van de vrije ruimte in een jaar, betaalt u dan 80% eindheffing over deze overschrijding. 6. Ook bij outdoor 9% btw mogelijk Voor het gelegenheid geven tot sportbeoefening in of vanuit een (sport)accommodatie geldt het 9% btw-tarief. Er moet dan sprake zijn van een exclusief gebruiksrecht van de ‘accommodatie’ (denk aan sporthal, sportveld, maar ook een exclusief gebruikte afgebakende weg) of de sportbeoefening moet plaatsvinden vanuit een accommodatie (denk aan een kleedgelegenheid). Volgens de Hoge Raad hoeft het gebruik van de accommodatie op zichzelf niet noodzakelijk te zijn voor het sporten, als de accommodatie gebruikt wordt voor het geven van instructie en/of als de sporters zich hier gereedmaken voor de sport. Dit betekent dat ondernemers die surflessen en andere sportieve outdooractiviteiten verzorgden vanuit zeecontainers en een strandpaviljoen, ook het 9% btw-tarief konden toepassen. Let wel, het gaat hier om sporten bij commerciële (dat wil zeggen winst beogende) aanbieders. Voor sporten bij niet-winst beogende aanbieders, denk aan de plaatselijke voetbalvereniging, geldt namelijk een btw-vrijstelling.
25 februari 2025
De Belastingdienst komt met een alternatieve aanlevermethode voor DAC7. Dit alternatief is bestemd voor kleinere platformexploitanten. Totdat het alternatief beschikbaar is, zal slechts beperkt op de rapportageplicht gehandhaafd worden. DAC7 De verplichting volgens DAC7 betekent dat exploitanten van onlineplatformen die aan de criteria van de DAC7 voldoen, gegevens over zichzelf en gegevens van bepaalde verkopers, verhuurders en dienstverleners die via hun platform goederen of diensten verkopen of onroerend goed verhuren, moeten verzamelen, verifiëren en rapporteren aan de Belastingdienst. De gegevens inzake de verkopende partij betreffen onder meer de persoonlijke gegevens, waaronder NAW-gegevens, BSN of RSIN, het aantal transacties en de omzet. Problemen De Belastingdienst constateert dat vooral kleinere platformen moeite hebben met de rapportageplicht. De oorzaak is deels onbekendheid met DAC7, maar ook onduidelijkheid over de criteria en de aanlevermethode spelen een rol. Ook de complexiteit en kosten van rapporteren zijn een hinderpaal. Alternatief De Belastingdienst werkt daarom aan een alternatief voor DAC7 voor kleinere platformen met slechts enkele te rapporteren gegevens. Dit alternatief was niet voor 31 januari 2025 beschikbaar, de datum waarop de rapportages uiterlijk moesten worden aangeleverd. Beperkt handhaven Totdat de alternatieve rapportagemethode beschikbaar is, zal de Belastingdienst echter beperkt op de rapportageplicht handhaven. Ondernemers die van de alternatieve rapportagemethode gebruik willen maken, kunnen dit per e-mail melden bij de Belastingdienst via DAC7@belastingdienst.nl . Wel alvast starten Platformexploitanten moeten wel al beginnen met het verzamelen, identificeren en verifiëren van gegevens over hun gebruikers. Wettelijk bestaat namelijk de plicht dit al vóór 1 januari 2025 te doen. Zodra de alternatieve aanlevermethode beschikbaar is, dienen deze rapportages zo spoedig mogelijk aangeleverd te worden. De Belastingdienst zal vanaf dat moment ook weer normaal gaan handhaven.
25 februari 2025
Eind 2024 is een nieuw besluit over onder meer de toepassing van het 9% btw-tarief gepubliceerd. Dit besluit bevat twee wijzigingen voor de toepassing van het 9% btw-tarief bij schilderen en stukadoren van woningen. 9% btw schilderen en stukadoren Het schilderen en stukadoren van oudere woningen is belast met 9% btw in plaats van 21% btw. Het gaat daarbij om woningen die twee jaar of ouder zijn na het tijdstip van de eerste ingebruikname. Tip! Bij controle of het 9% btw-tarief terecht is toegepast, kijkt de Belastingdienst onder meer naar de gegevens uit de BAG (Basisregistraties Adressen en Gebouwen) en de BRP (Basisregistratie Personen). Deel woning/deel bedrijfspand tot 1 juli 2025 In het oude besluit was goedgekeurd dat panden die deels als woning en deels als bedrijfspand gebruikt worden, geheel worden aangemerkt als woning als het pand voor meer dan 50% wordt gebruikt voor particuliere bewoning. Als het pand twee jaar of ouder is, kan dan voor het schilderen en stukadoren van het gehele pand het 9% btw-tarief worden toegepast. Deze goedkeuring uit het oude besluit is in het nieuwe besluit vervallen, maar kan tot 1 juli 2025 nog worden toegepast. Deel woning/deel bedrijfspand vanaf 1 juli 2025 Vanaf 1 juli 2025 is dat dus niet meer toegestaan. Vanaf die datum mag het 9% btw-tarief alleen nog worden toegepast voor het deel van het pand dat voor particuliere bewoning wordt gebruikt. Voor het schilderen en stukadoren van het andere deel geldt het 21% btw-tarief. Er moet dus een splitsing plaatsvinden. Let op: Deze splitsing moet tot 1 juli 2025 ook al worden gemaakt als het pand voor 50% of minder gebruikt wordt voor particuliere bewoning. Gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen Bij het schilderen en stukadoren van gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen in appartementsgebouwen, verzorgingstehuizen/aanleunwoningen, verpleeg- en verzorgingsinstellingen en dergelijke kan ook het 9% btw-tarief toegepast worden als dat voor de woongedeelten ook het geval is. Bij gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen moet u denken aan de hal, het trappenhuis, de lift, de eetzaal, de recreatieruimte en dergelijke. In het nieuwe besluit is toegevoegd dat een splitsing moet plaatsvinden als de gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen behalve voor particuliere bewoning ook voor andere doeleinden worden gebruikt. De splitsing moet dan plaatsvinden op basis van het deel van het gebouw bestemd voor particuliere bewoningen en het deel bestemd voor andere doeleinden. Bij andere doeleinden moet u bijvoorbeeld denken aan bedrijfsdoeleinden. Op het aldus berekende deel dat voor andere doeleinden bestemd is, kan het 9% btw-tarief niet worden toegepast.
Meer posts
Share by: